Feedback Form

Gezondheidscommunity




Welkom: Gast!
 1 nieuw bericht | Inloggen

zuivel en bloeddruk | Alle vragen

Karen
Status: Gesloten
7 Maart, 2009 door Karen | 1 antwoorden | Groep: Bloeddruk verlagen
Heeft zuivel invloed op de bloeddruk?
Tags: zuivel, bloeddruk, invloed

Antwoorden (1) op: 'zuivel en bloeddruk'

7 Maart, 2009 door rolf
De laatste jaren komt er steeds meer bewijs voor het feit dat zuivel een gunstig effect heeft op de bloeddruk. Er zijn onderzoeken naar het effect van calcium, naar magere zuivelproducten en naar peptiden in zuivel.

- Calcium heeft een gunstige invloed op de bloeddruk. Daarbij lijkt het effect van calcium uit de voeding meer homogene resultaten op te leveren dan calcium uit supplementen. Aangezien zuivel de belangrijkste leverancier van calcium is in de voeding wijst dit op een belangrijke rol van zuivel.

- Wetenschappers hebben een speciaal dieet samengesteld voor het behoud van een gezonde bloeddruk. Dit is het DASH dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension). Dit dieet is rijk aan groenten, fruit en magere zuivelproducten. Verder bevat het volkoren graanproducten, gevogelte, vis en noten en weinig vet, rood vlees en suiker. In verschillende onderzoeken is aangetoond dat dit dieet een gunstig effect heeft op de bloeddruk. Deze daling is significant en vaak zelfs vergelijkbaar met het effect van bloeddrukverlagende medicatie.

- Ook de peptiden uit melkeiwit hebben een gunstig effect op de bloeddruk. De werkzaamheid van deze peptiden is gebaseerd op het remmen van de omzetting van angiotensine I in angiotensine II in het lichaam. Angiotensine ll werkt vernauwend op de vaatwanden en kan daardoor de bloeddruk verhogen. De peptiden hebben geen effect bij mensen met een normale bloeddruk.
Waardeer dit antwoord:  Goed! (1) Matig... (0)
Zoek in: